Niks Bolletje. Ik wil blobvis!

‘Geen fratsen, dat scheelt’ en ‘steeds verrassend altijd voordelig’. Een slogan staat voor identiteit. Voor bedrijven zijn het dan ook belangrijke beslissingen. Slogans hebben grote impact en zijn veel geld waard. Er zijn bedrijven die dat zelf aandurven, waarbij men met de collega’s, een biertje en een notitieblok lekker zelf gaat zitten schrijven. En gelukkig maar. Want dat levert pareltjes op. ‘Iedere paal gaat erin’, werd het voor Heibedrijf Steenman. Verder stond er na een vermoedelijk gezellig avondje met vrienden bij de notities van Marco Kleijer, eigenaar van een eierhandel in Putten: ‘regelrecht van kippekont naar mensenmond’. Later ook op zijn gevel. Beide behoorden tot de slechtste slogans van 2015. Maar of de slogans écht slecht zijn kun je je afvragen. Landelijk haalden ze het nieuws. Ze blijven hangen en zijn zó slecht – dat ik ze zelfs weer goed durf te noemen.
Zulke geniale slogans heb ik in Leiden nog niet gezien. Geniale woorden wel, zoals ‘aaibaarheidsfactor’, waarvan mede-Leidenaar Rudy Kousbroek de bedenker was. Een woord dat we nu vooral terug vinden in de natuurbescherming. Want zo’n zachte pandabeer met grote ogen, die mag niet uitsterven! De pandabeer heeft het goed getroffen met zijn genen. Maar stel dat je een uitstervend dier bent, dat niet zo aaibaar is. Glibberig, vormloos of gewoon foeilelijk. Zoals de bedreigde blobvis. Als je ook maar één ding doet vandaag: google ‘blobvis’ en klik op afbeeldingen. Een soort gesmolten alien, een pudding met een gezicht, een gedrocht van een vis. Voor deze, en andere lelijke dieren met hem, is de ‘Ugly animal preservation society’ opgericht. De Londense bioloog Simon Watt verzamelt de meest lelijke dieren en zet zich in voor hun bescherming. Want het liefst redden wij puur de dieren die op ons lijken. Maar nét als bij slechte slogans, zijn het ook de lelijkste beesten, die eigenlijk wel de leukste zijn. De panda is als slogan het grote beeldmerk van China. Nederland krijgt pandaberen. Dat was een belangrijke beslissing, heeft impact en betekent grote uitgaven. Maar past dat wel bij ónze identiteit? Overgewaardeerde peperdure aaiberen zijn het. Wij nuchtere Nederlanders moeten toch beter weten. Gaan we mee in die massahysterie of faciliteren wij de net even minder esthetische tegenhanger? Niks Bolletje. Ik wil blobvis!
 
gek beest dit


Auke-Florian Hiemstra

Gepubliceerd op 27 jan 2016
© copyright “Leidsch Dagblad”